هاینکست هاینکست ٬ همیار کسب و کار در مسیر تکنولوژی
HINEXT
Branding & programming company

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ +انواع روش های آن

پونه قربانی ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۱۴

تعریف دیجیتال مارکتینگ : مجموعه فعالیت های شما برای آموزش و تشویق افراد به انتخاب خدمات یا محصولات شما در بر بستر ابزارهای دیجیتال جدید مانند کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت در میان رقبا را دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی می نامیم. در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر اما در بازاریابی سنتی هیچگاه نمی توانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید.

 

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

 

۱- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو یکی از مهم ترین انواع روش های دیجیتال مارکتینگ که ارتباط بسیار نزدیکی با بازاریابی محتوا دارد.

بهتر است بگوییم بدون کار کردن روی سئو سایت‌تان محال است که بتوانید در جذب مشتری جدید موفق شوید! دقیقا مثل مغازه‌ داری خواهید بود که در یک کوچه بن بست در یک خیابان فرعی، بوتیک داشته باشید!

 

 

 2 -بازاریابی موتور های جستجو (SEM)

در مقابل SEO که به صورت بدون هزینه و بر مبنای بهینه سازی محتوای سایت صورت می گیرد؛ SEM قرار دارد و از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ بوده که به صورت پرداختی است. این نکته را به یاد داشته باشید هیچ استراتژی SEM بدون سئو مناسب موفق نخواهد شد به دلیل اینکه  SEO به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است.

به عنوان مثال در سیستم موتور جستجو گوگل (تبلیغاتی که تحت عنوان Adwords شناخته می شوند) لینک وب سایت ها در معرض نمایش قرار داده می شوند و در ازای هر کلیک هزینه مشخصی از حساب وب سایت کم می شود.

 

 

-بازاریابی شبکه های اجتماعی

SMM  که مخفف عبارت  Social Media Marketing که به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است، یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود همانگونه که برای کسب و کار خود قبل از شروع هر فعالیتی برنامه اولیه ای را طرح ریزی می کنید، همین امر در هر شبکه اجتماعی نیز صادق است. ایجاد یک برنامه اولیه برای بازاریابی، شبکه های اجتماعی شما را برای موفقیت آماده می کند . در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب‌وکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسب‌وکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، درواقع فروش را مستقیماً انجام نمی‌دهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید

 

 

4 -ایمیل مارکتینگ

به عمل ارسال ایمیل‌های تجاری به گروهی از افراد که در حال حاضر مشتری بالفعل یا بالقوه ما هستند، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی گفته می‌شود و به عنوان روشی  موثر و ارزان قیمت در بین انواع روش های دیجیتال مارکتینگ است که یک کسب و کار با استفاده از آن می تواند به جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی خود بپردازد ، بازاریابی ایمیلی مخصوصا برای دارندگان وب‌سایت بسیار موثر است وقتی شخصی ایمیل شما را می‌خواند می‌تواند مستقیما به وب‌سایتتان وارد شود و اطلاعات بیشتری کسب کند.

 

 

-افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) و یا بازاریابی معرف یکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ محبوب برای بلاگر ها و صاحبان وب سایت‌های پر ترافیک است تا با معرفی محصولات و خدمات دیگران به کسب درآمد بپردازند. در واقع پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وب‌سایت و یا وبلاگ ناشر افیلیت قرار داده می‌شود و اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به ناشر افیلیت که بازاریابی محصول را انجام داده، پرداخت می‌شود

در این روش بر خلاف روش تبلیغات کلیکی که به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می شود. وب سایت فقط در ازای معرفی محصول به کاربران خود هزینه دریافت می کند. این روش را در مقاله ای جداگانه بیشتر توضیح خواهم داد

 

 

6 - تبلیغات کلیکی 

در این روش، بنا بر قرارداد هر کسب و کار در ازای هر کلیک بر روی لینک یا بنری که منتهی به وب سایتش می شود، مبلغ مشخصی به سایت لینک دهنده پرداخت می کند جایگاه‌های آگهی در مزایده به فروش می‌رسد وموتور جستجو فقط زمانی‌که کاربری روی آگهی کلیک می‌کند، مبلغی را از شما دریافت می‌کند. به عبارتی، تبلیغات PPC مانند یک مزایده و حراج بی صدا کار می کنند. تبلیغ کنندگان پیشنهادات را بر روی کلمات کلیدی یا عباراتی که فکر می کنند مخاطبان در قسمت جستجو برای پیدا کردن یک محصول خاص آنها را تایپ می کنند، قرار می دهند. هنگامی که کاربر در یک متن جستجو کلمات کلیدی تبلیغ و یا کلمات مرتبط با آن را تایپ می کند و یا از سایتی بازدید می کند که محتوای آن با کلمات کلیدی تبلیغ در ارتباط است ممکن است تبلیغات کلیکی (ppc) ظاهر شوند

 

 

7 -استفاده از ویدئو و به اشتراک گذاری آن

بجای اینکه وقت خود را فقط روی گوگل بگذارید بهتر است در کنار آن از سایت هایی مثل یوتیوب ، آپارات ، تماشا و سایر سایت های اشتراک ویدیو  زمان بگذارید . ویدیوهای کوتاهی تولید کنید و بصورت هفتگی در سایت های اشتراک ویدیو منتشر نمایید. برای تولید ویدیو به راحتی از طریق گوشی همراه خود نسبت به تولید ویدیو اقدام کنید و یا اینکه با استفاده از نرم افزارهای رکوردر از صفحه مانیتور خود فیلم تهیه کرده و منتشر نمایید.

 

 

8 -استفاده از کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ
کانال های مختلفی برای بازاریابی دیجیتالی وجود دارد که شما برای اداره کسب و کار اینترنتی خود باید از همه این کانال ها استفاده کنید.

کانال هایی مثل بازاریابی محتوا ، تبلیغات ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی و غیره وجود دارند که شما باید از این کانال های بازاریابی محبوب که به سرعت در حال اشباع شدن هستند در بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در اخر ...

صاحبان کسب و کار های مختلف با توجه به نوع خدمات و کالاهای قابل ارائه خود و بخش بندی مشتریان خود باید به انتخاب روش مناسب برای بازاریابی دیجیتال کسب و کار خود بپردازند.

انتخاب نوع مناسب از بین انواع روش های دیجیتال مارکتینگ مهم ترین قدم برای شروع فعالیت در این زمینه است.

رقابتی شدن دیجیتال مارکتینگ هر ساله بیشتر می شود. تغییر دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۹ به خاطر ایجاد تکنولوژی های جدید است. به هر حال شما باید آمادگی لازم را داشته باشید که با هر تغییر که در دنیای کسب و کار اینترنتی و بازاریابی اینترنتی صورت می پذیرد پیش بروید و خودتان را وفق دهید.


آخرین نظرات
مهیار ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
مقاله خیلی مفید بود٬ اگر امکانش هست در مقاله ای دیگه بیشتر درباره شبکه های اجتماعی توضیج بدید
بلک پنتر ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
این مقاله کلیات دیجیتال مارکتینگ رو خوب گفت من تا حالا افیلیت مارکتینگ رو در مقاله ای ندیده بودم٬جالب بود
سعدی حقیقی ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
ممنون از مطلب که گذاشتید اگه بخوایم برای یک فروشگاه اینترنتی دیجیتال مارکتینگ شروع کنیم از کجا شروع کنیم بهتره؟
ali ۲۷ شهریور ۱۳۹۸
مرسی بابت راهنماییتون با این وضعیت کاری باید دنبال دیجیتال مارکتینگ باشیم :)
mehdi ۰۲ مهر ۱۳۹۸
ممنون از مقاله خوبتون